Wednesday, April 8, 2009

Teknik2 Merungkai Misteri

Salam. Dua tiga hari ni, aku agak bz dengan macam2 aktiviti. Tambah2 lagi aku sedang dalam proses mengapgredkan rekaan replika rumah tradisional yang aku buat skarang. So, kalu kualiti dah up, dah tentu price pun boleh up, kan..
Tapi dalam bz2 tu, sempat jugak la jenguk2 khairul onggon yang balik bercuti ke Sarawak, walaupun kedatangan dia kali ni penuh dgn kesibukan (kesibukan yang mungkin dibuat2).
Ok, kita kembali ke tajuk asal - Teknik2 Merungkai Misteri. Anda selalu berdepan dengan masalah kawan2 bermisteri? Sudah bosan dengan misteri di sekeliling anda? Mari kita belajar teknik2 merungkai misteri dengan kaedah 'pukau muka sposen'.

Teknik pertama adalah untuk meneka nombor rahsia. Ini boleh digunapakai bila seseorang enggan memberitahu sesuatu maklumat berkaitan angka, seperti umur, tarikh lahir, nombor rumah etc.

Contoh : Walaupun telah didesak beberapa kali oleh SyFazidawaty aka Ojie, Odio tetap enggan memberitahu umur sebenar itik peliharaannya. Maka Ojie pun meng'apply'kan teknik pukau muka sposen yang dituntutnya daripada usu kesayangannya, iaitu Su iJamm.

Ojie pun menyediakan 6 keping kad (lebih pun boleh) tertulis angka2 berikut :









Dengan muka sposen, Ojie berkata kepada Odio "OK lah Bro Odio, camtok jak. Kamek nak maksa kitak pun sik guna juak. Biarlah usia itit kesayangan kitak ya jadi rahsia kitak. Biarlah rahsia, kata Siti Nohalija. Tapi kamek ada sigek permintaan. Boleh sik kitak padah ngan kamek, dalam kesemua 6 igek kad tok, kad ne nok ada tercatit umur itit ya?"

Maka, sebagai seorang jejaka macho yang penuh dengan sifat2 keibuan, Odio pun dengan rela hati bersetuju. Pada fikirannya, kalau hanya dengan menyatakan kad mana ada tertera angka rahsia itu (umur itik), mana mungkin Ojie dapat detect.

Setelah puas membelek2 kad, Odio pun menjawab "Umur itit kamek ya ada dalam kad nombor 1, 2, 4 & 6."

Setelah itu, Ojie pun melihat kad2 nombor 1, 2, 4, & 6 yang ditunjukkan oleh Odio tadi secara seimbas lalu. Dengan senyuman kegirangan, Ojie berkata "Owh.. jadi umur itit kitak ya 43 taun lah hoh..!"

Odio yang terkejut kuda terus tercengang seraya berkata "Aih! Camne tak boleh tauk..?"

Rahsianya : Ojie hanya perlu menjumlahkan angka2 sudut atas kiri bagi setiap kad yang ditunjukkan oleh odio, iaitu kad no. 1, 2, 4 & 6 :

.

kad nombor 1, angka sudut atas kirinya ialah 1

kad nombor 2, angka sudut atas kirinya ialah 2

kad nombor 4, angka sudut atas kirinya ialah 8

kad nombor 6, angka sudut atas kirinya ialah 32


Maka dijumlahkanlah : 1 + 2 + 8 + 32 = 43. Maka jawapannya adalah 43!


p/s : Ketika anda membuat pengiraan, jangan menampakkannya kepada rakan anda. Guna kreativiti anda supaya dia tak perasan yang anda sedang mengira. Pesongkan perhatiannya tanpa memesongkan aqidahnya..


Bagaimana kalau maklumat yang bukan berbentuk nombor, seperti nama seseorang? Di bawah ini Su iJamm perturunkan teknik kedua yang dimodifaid dari teknik pertama. Teknik kedua mungkin agak rumit sedikit berbanding yang pertama kerana melibatkan huruf2 yang perlu ditukarkan kepada angka. Jika anda tidak gemar menghafal, anda memerlukan jadual mudah ini :


Jadual Urutan Huruf :

A = 1, B = 2, C = 3, D = 4, E = 5, F = 6, G = 7,

H = 8, I = 9, J=10, K=11, L=12, M=13, N=14,

O=15, P=16, Q=17, R=18, S=19, T=20, U=21,

V=22, W=23, X=24, Y=25, Z=26



Contoh : Suatu hari, ketika sedang menikmati shisha di Ah Nyan Kopitiam, terjadilah perbualan berikut di antara Zatil & Kerol Antasha :
.
Zatil : Sapa hero kitak ya, Kak Keroll??
.
Kerol Antasha : Rahsia!!
.
Zatil : Lewat wak kitak tok Kak Keroll.. Kita kan sama2 belaja kat institut kanak2 bermasalah dolok, sikkan dah lupak.. Kamek kan junior kitak, ingat sik??.. padah la kak..!!
.
Kerol Antasha : Rahsia!!
.
Zatil : Sik pa lah kak keroll, Kitak sik mok madah pun sikda hal. Sik mek nanyak agik. Tapi boleh sik mun kitak madah ngan kamek huruf2 namanya ada lam kad ne.."

Maka Kerol Antasha pun tidak keberatan untuk memberitahu kerana pada sangkaannya, adalah mustahil Zatil boleh tahu rahsianya dengan cara sedemikian. Seperti nasib Odio, Khairul Antasha pun sebenarnya sudah terpukau. Dia sudah termakan pujuk rayu wanita sihir bernama Zatil itu.

Zatil mula bertanya bermula dari huruf pertama dan seterusnya. Dengan tersipu2, Khairul Antasha memberi jawapan berikut :
Huruf pertama ada dalam kad nombor 1, 2, 4

Huruf ke-2 dalam kad nombor 1

Huruf ke-3 dalam kad nombor 1, 4, 5

Setelah mencatit jawapan2 yang diberikan Khairul Antasha, Zatil pun kembali ke rumahnya dengan gembira. Sesampainya di rumah, Zatil pun memulakan langkah merungkai misteri.

Caranya :

Langkah 1 : Tukarkan huruf2 di sudut atas kiri kepada nombor, berdasarkan jadual urutan huruf.

Langkah 2 : Untuk setiap jawapan yang diberi, gunakan cara yang sama seperti teknik pertama (kes Odio vs. Ojie), iaitu menjumlahkan angka2 sudut atas kiri.

Langkah 3 : Untuk jumlah angka tersebut, rujuk kembali jadual urutan huruf dan anda akan mendapat jawapan sebenar!

Langkah seterusnya : Lu kira lah sendiri...






SELAMAT MENCUBA........

22 comments:

  1. jwpn nya 36... sikkan lah J? mula balit kah? mena ndak cta kitak tok kah? hahahaha..

    ReplyDelete
  2. Yahhhhh. Terbongkar rehsia kitak Kak Aerollll. Sini nak napok gik tuk pok? Ehe.

    ReplyDelete
  3. betol eh umo aku..nang sihir laa

    ReplyDelete
  4. okey bos kita sedang mencuba ni...ti gi jawapannya :)
    sihat ka bro?

    ReplyDelete
  5. Kerol Antasha>
    Kenak ktk geram?

    WhiteTulip>
    Aih! Kenak answer ktk pandei jadi nombor indah? Kitak lupak step no. 3 nak..?

    Atil>
    hehe..no komen mek koh..

    o_o>
    I told u.. mun sik cayak boleh test.

    ReplyDelete
  6. Shah shimashita>
    Watashi wa ok shitsurei san! Cuba, cuba.. jangan tak cuba..

    ReplyDelete
  7. Dah belajar metemetik ehhss... Pelajaran paling bengap nak di polah tyme skolah dolok... P kali tuk aku mok tekak juak berapa umur anak hamster jiran aku kelak....

    ReplyDelete
  8. Math tok bukan sebarang math.. Math seher.. hehe

    ReplyDelete
  9. salam ziarah, terima kasih sbb sudi folo ceritakosong ya.

    bolehlah saya cuba aplikasikan teknik ni kalau nak korek rahsia umur member saya ni, dari mula kenal sampai sekarang, umur dia asyik 25 tahun jer :)

    ReplyDelete
  10. dah ku nyoba..lalu penin palak aku tek..5 minit pas ya aku nyobak agik mcm jadi...KAY jak..?benar tok pok..

    ReplyDelete
  11. SyFazidawaty>
    Benaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.................................................... Mun sik cayak boleh try. Try nk senang lok, nk 1st.

    Mak Su>
    Thanks also coz sudi ziarah. Kwn tu 'awet umur' kot..

    yarn>
    Tuk gik sorang! Lelah2 urang molah, plesu nyo madah.. Mek tauk lah ktk makei bulu mato plesu..

    amrie>
    Bebaloi penin palak ya.. Mun jwpan nya K.A.Y. betol lah ya...

    ReplyDelete
  12. haihhhh...dakwaan sik berasas mun tak ngato mek k bulu mato pelesu...hahhh, guna jari pun bulehhhh ;P

    ReplyDelete
  13. yarn>
    anak cekgu Wan Busrah madah ktk k bulu mato pelsu..

    ReplyDelete
  14. macam x file ku maca tok..ku ngetest juak jadi KAY..hmmmmm.....bena tok pok?

    ReplyDelete
  15. grrRRrrr...x-file aaa grrRRrrr... (ngekot style Krol Antasha juak..)

    ReplyDelete
  16. aih..mena tuk pok???...grrrrr....aih..aih..kay???yerrr...

    ReplyDelete
  17. hahaha..su ijamm..misteri mkey bulu mato pelsu udah terungkai..camni tuk pok????hahahahahahah

    ReplyDelete
  18. Rudy>
    Mun dapat jwpn KAY, dah paham cara lah ya. Betol sik betol 'KAY' ya, kelak lah kita nanggar..

    Audio>
    grrrr... nang x-file.. grrr... (ngekot style Krol Antasha juak..)

    Keghol Antasha>
    Ktk nanyak mek bena kah sik.. Ni tauk kitak!!
    Baguslah mun dah terungkai. Pastok kita merungkai kes kitak gik..hehe

    ReplyDelete
  19. rasa nangga kad ujian mata kerabunan =='

    <- belum baca sampai habis

    ehe :p

    ReplyDelete

kOMEN JE..