Friday, March 12, 2010

Balada Siti Jabedah



O tedah Siti Jabedah
Anak dara begetah, kloga urang susah
Tapi idup sentiasa nak mewah
Sik nya duli susah payah bapak keja di sawah, mak molah bakul ngambik upah

O tedah Siti Jabedah..
Koatan tek nak idup mewah
Sanggup nya ngekot si Dolah, urang laki nk ntah dari sinie ntah
Keta tiga empat buah, sia sitok meli rumah
Perabot sekda murah2, smua dari Saadiah Indah
Minum pagi makan udang galah, sik main lah stakat mi lee fah

O tedah Siti Jabedah..
Bila urang nasehat, ko sik endah
Bagus manis urang madah, urang ya ko sumpah seranah
Dak jiran sebelah menyebelah, abis kenak rusah
Mana nok sik tahan, alu pindah
Kinektok..
Nie tuju si Jijah?
Nie tuju si Pe’ah?
Sinie lari si Senah?
Semua dah blaaahhh…

O tedah Siti Jabedah..
Bila reta dah melimpah ruah
Alu anyut makin jaoh dari sunnah
Ada anak tapi sik penah diajar reti ibadah
Apa dimintak semua diserah, nak enjoy tandah

O tedah Siti Jabedah..
Anak bujang dah besa dah
Belaja tinggi2 sampei UUM kat Kedah
Arap2 jak pat jadi pakar bedah, pi last2 kenak tangkap ngedar dadah
Sik nya tauk dadah ya membawa padah, cegah sebelum parah
Bak kata urang Malaya “ntah apa ke jadah..”

O tedah Siti Jabedah..
Anak mpuan ko si Saodah
Urang lain lam bilit darjah, nya ponteng ndak alah2
Depan cikgu Latipah, sopan jak beunipom skolah, pi di pasa makei dedah2
Miak kinek tok susah kita nak madah..

O tedah Siti Jabedah..
Lain olah anak, lain gik laki ko Dolah
Rasa dirik tek kaya gilak lah, banyak projek arum bulak segenap daerah
Sik cukup opis di Sekamah ngan Malihah, ada cawangan agik di Mukah
Mun sik salah, ada projek baru di Sabah ngan Kola Pilah
Bulan depan nengar2 nak expand sampei ke Jeddah, pasya Kaherah
Nak ngalah Ting Pek King nya madah
Maka jak bejual rempah

O tedah Siti Jabedah
Dolok bodi cute kedak Siti Sarah, nektok dah sama besa ngan gajah
Ya lah pakei alasan Dolah berolah ngan ompuan area Batu Kawah
Bini di rumah nang sik ubah kedak tong sampah, sukati nya molah
Lelah-lelah bini masak lempah, nyedia k juadah, aek panas ko simbah
Ada skali ya kenak terajang sampei bedarah-darah, alu masok Normah
Ya pun lelah berpapah
Sambil tenangis-nangis sempat gik nya ngembak lagu Stacy penyanyi dari Sabah, “kenapa bah, kau berubah..”

O tedah siti Jabedah..
Bila dah sik tahan agik, tepaksa ko turun nait Mahkamah Syariah
Last2 dapat juak ko mintak fasakh
Si Dolah, sik nya susah
Apa jawabnya bila ditanyak leh Ngah..? – “Ada ku kesah??”
Ya ngah nyawab.. “tulaaahhh”.

O tedah Siti Jabedah..
Cerita tok sekadar kesah, nang sengaja dipolah2
Tapi mun sipi2 terkenak, telan ajak lah, boh diludah
Dalam kesah ada sikit ceramah, ewah.. ewah.. ewah..
Iboh terlalu mengejar mewah
Sik salah idup mewah, tapi biarlah berhikmah
Idup sederhana pun dah cukup indah, bahagia rumahtanggak macam Fezal & Fashitah
Terbiut ndak alah-alah
Mun sik cayak tanyak ngan Dukunlintah, nya tauk semua bah..

OK, usu nak chow lok lah
Mun ada free boh malu singgah
Usu sayang ngan tokrang sekalian anak buah
Muah..! muah..! muah..!

18 comments:

  1. dalam maksud posto kitak tok oh..:)

    ReplyDelete
  2. nang ada mesej entry kedak pantun tuk.. bagus.. sebagus somet ikan kelik :P

    ReplyDelete
  3. oppss.. blog aku sik makei dotcom dah.. makei tuk --> http://kaljis.blogspot.com harap maklom :)

    ReplyDelete
  4. yarabbi usu. ng la entry ktk tok mantop. haha. best2

    bytheway, hehe

    mun ktk pernah mengfollow kmk sela refollow k since kmk pun blog lamak sengal isk

    www.st8mentofhertz.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Nang pandey kitak bermadah...
    Iboh jak kamek tok bersusah-susah
    Sik otak tok susah mikir apa nak di engkah
    diam-dia jak udah ...hahahah

    ReplyDelete
  6. Siti Jabedah jiran sebelah,
    Mestinya salu melatah,
    kah kah kah kah....,
    Ya jak lah nak aku padah... hahahhh...

    ReplyDelete
  7. Yahh bes daa jak entry bermadah2 tok eh. Nang kretip u tok ekeke dah la rah ayat blakang suma tang sama bunyi. mantap! yerRr ehek..

    Siti Jabedah suka kenak bedah,
    kenak bedah diblakang pokok getah,
    Biar dibedah sambil meludah,
    asalkan pokok getah bernama Siti Jabedah.

    ReplyDelete
  8. wasehhh best da juak cerita jabedah tok..nang lihai maca dr awal sampei akher..nang pandey la kitak ..sastera mesti A tok..irama blakang semua sama bunyi hehe..bagus eh..

    ReplyDelete
  9. Oootedah Siti Jabedah,
    Tapi sapa ndak ompuan ya kah?
    Skati jer namanya lam tok diengkah,
    Tedah mok nya meransak nun di rumah,
    Bab namanya berkali-kali ditunggah,
    Oootedah Siti Jabedah!

    ReplyDelete
  10. NICE!! layap mek maca madah yang akhir ber 'ah..ah..ah..' jak..suka!

    ReplyDelete
  11. kmk maca entri tok sik terudah-udah....
    isi pati nya sungguh indah...
    jangan baca jak alu sik di endah...
    at least berbaloi su ijam bemadah..

    ReplyDelete
  12. moi>
    kedalamannya begantong pada individu nk maca ya.

    kal>
    aok, dah ku folow agik tek dah. lamak bok nampak..?

    Nax>
    thanx! kmk dah refolow dah. kmk takut ktk rimas jak malar difolow kmk.

    Raz>
    iboh diam. diam2 ya lah susah agik dari kelakar..

    Amir>
    mun bena jiran ktk nama jabedah,
    nk salu melatah,
    diam ajak boh dipadah,
    takut nya marah

    Fezal>
    nang ada pokok getah benama2 indah.. ada sik nk nama fashitah?

    mizara>
    sastera kmk nang A, sbb cikgu sastera ya jadi abg angkat mek dolok smp nektok.

    adoheh>
    o tedah siti jabedah
    ompuan ya kmk sikmok madah
    yg pastinya bkn atil @ bariyah
    adooohah!

    BSI>
    kmk nang suka lagu amelina dolok bah. "sungguh ku tak mampu, menanggung rindu,ah..! ah..!"

    hajib>
    mun ada 10 orang mcm u, aman damai dunia koh. tengkiu atas sokongan.majulah sukan utk negara.

    ReplyDelete
  13. bravo su ijam!!!
    sana burung, sini burung..
    dimanakah burung..hehe

    ReplyDelete
  14. ada mek nemu siti jabedah ya makan rah gbs :|

    ReplyDelete
  15. Yobbi.....*gik terngangak lokss..

    ReplyDelete
  16. oh tedah siti jabedah.
    nama nya alu seranto2 kenak tunggah..

    nang best entry tok..konfem ada pengajaran dlm setiap entry ktk..

    p/s : raya iboh lupak datang umah oiiiii

    ReplyDelete
  17. am-rie>
    bravo burung..

    queen bunga>
    ada siti jabedah mdh nya nemu ktk mkn rah gbs..

    ray>
    bahaya mun dh kes tengangak2 indah tok. boh lamak lak tengangak ya k.

    Ktk lah aerol>
    bkn stakat pengajaran, p k ngingat dikmpun juak bh. dh jadi transfomer ktk o..

    dukunlintah>
    kimsalam balit lah. ya ku mdh. dknlintah nang tauk smua bah.

    ReplyDelete

kOMEN JE..