Monday, July 13, 2009

Anak2 AngkatKu..



Mari membuat lawatan sambil belajar ke 'Wisma Puaka". Tahukah anda apakah Wisma Puaka iteww?? Itulah 'baiti jannati', rumahku syurgaku. Rumah bujang tempatku berteduh dari hujan dan panas. Teratak tempat kami menterjemahkan dan menzahirkan ilham.. (whoaa...).

Selain dihuni kami bertiga member2ku, ada beberapa makhluk lain turut menumpang kasih di teratak yang tak sepertinya ini. Itulah dia 'anak2 angkat' kitorang, dan kali ini aku perkenalkan wan-bai-wan mereka2 itu...

.



.



.



.










TiGer


Inilah kucing paling otai yang pertama sekali 'berdaftar' di rumah kitorang. Dijumpai somewhere kat Jln Keretapi dalam keadaan tidak bertuan. Tapi sekarang Tiger adalah haiwan paling 'berkuasa' di area Kpg No 5. Kawasan jajahan takluknya meliputi sepanjang Jln Hj. Kassan bermula dari simpang Jln Muhibbah, dan menganjur ke Jln Datuk Ajibah Abol dan berakhir di simpang Jln Hj Mataim. Semua pusak dalam lingkungan ya cukup rispek ngan nya, dan nya dianggap sbagai ketua serta penaung.



........................................













SopHea (a.k.a. 'Aboo')



Ibu tunggal ini teramatlah sensitip emosinya, mungkin lantaran pengalaman pahitnya yang sering kematian anak. Kalau time meal, dia mesti layan solo. Sik boleh dirapat sidak lain time ya, waima anak nya mpun. Kehadiran kucing2 lain akan membawa kepada pergaduhan sengit, biasanya kemenangan akan berpihak kepada Sophea.


..........................................








MiMie (a.k.a. 'Kdoo')



Satu-satunya anak kepada Sophea yang masih idup. Ciri unik Mimie adalah corak pada badannya yang seakan-akan ukiran trdisional S'wak. Sebelum ini pernah melahirkan anak sebanyak 4 ekor, tapi kesemuanya pas awei satu persatu. Bulan lepas Mimie beranak untuk kali kedua, juga 4 ekor dan sekarang sedang menjaga putra putri nya itu secara intensif. Disebabkan anak-anaknya masih terlalu baby, Mimie ditahan di 'wad bersalin' (sangkar depan rumah). Sehari 2 kali dia akan dilepaskan untuk menikmati dunia luar, tapi anak2 dia tetap stay dalam wad. Mun sik dipolah giya, abis dak anak2 nya diangkut sana sini.

.


.


.


Sebahagian daripada anak2 Mimie



....................................








Mak DaRa



Satu-satunya spesis 'Himalayan' yang pure - Bulu sedikit lebat daripada spesis local, bulu pada bahagian ekor panjang dan lebat. Mak Dara adalah pemberian daripada kakak kawan kitorang, Banyak peminat dari kalangan kucing2 jiran. Tapi Mak Dara tetap humble dan pendiam. Sik lalek hal urang lain kerek kanan. Penyupan tapi mesra alam. Sama macam aku, Kerol Antasha dan Zatil.




........................................










GanGster



Anak bujang Mak Dara inilah yang paling aktif dan lasak. Pantang ada apa2 benda bergerak, tak kira kucing, kain langsir hatta kaki orang melimpas depan mata, semuanya akan cuba dicekup. Pak sakat, ala-ala Heinsen. Tapi dialah yang sering menemani tidurku. Yang paling bestnya Gangster akan membangunkan bila time subuh. Bukan apa, nak mintak tolong bukakan pintu, sebab time tu lah dia start aktif di luar rumah.



........................................









BlacKy


Anak gadis Mak Dara, adik kandung Gangster ini pun boleh tahan lasaknya. Tapi mesra alam tahap Felicia. Tak kira siapa pun yang datang rumah, Blacky tanpa segan silu akan mintak pangkuk. Makanan feveret nya adalah yang manis2 terutama kek lapis Sarawak dan kek ati parek (high class mpun taste bah..)




........................................









Long TeRm


Asalnya, Long Term ni dengan adik beradik dia yang lain, kawan kitorang yang kasi, 4 ekor kesemuanya. Kecik2. Pastu tinggal 2. Rupa pun sama sebijik, cuma bezanya sekor ekor panjang, sekor lagi ekor pendek. So untuk memudahkan ingat nama, aku bagi nama Short Term untuk yang ekor pendek, dan Long Term untuk yang ekor panjang ni. Tapi umur Short Term memang short. Skarang dah takde. Maka tinggal lah Long Term ni..

Skarang dah beranak untuk kali pertama, 4 ekor, lewa sikit daripada Mimie. Sama macam Mimie, Long Term masih ditahan di 'wad bersalin'.

Long Term bercitarasa 'kampung'. Dia tak pandang Whiskas @ friskies. Dia hanya pandai makan ikan original. Sebab tu waktu kitorang tengah buat kolam ikan keli kat rumah ni, Long Term lah yang paling heppi..



........................................









'FantAstiC ThRee'


Ini adalah sekumpulan 3 beradik yang dihantar seseorang yang misteri, beberapa malam yang lepas. Ketiga2 nya sengaja ditinggalkan di hadapan rumah. Terkiak kaong, terngiau-ngiau jak daknya. Memula aku ingatkan baby2 kucing kitorang yang terlepas dari 'wad'. Tapi rupa2 nya ada seseorang 'menyerahkan' baby2 tu yang dalam keadaan kurus kering. Skarang diorang dah sihat2 setelah diberi rawatan intensif oleh member aku.

Belum ada nama lagi untuk ketiga2 Fantastic Three ini sebab masih terlalu comei. Tunggu sikit masa lagi, bila dah makin besar dan nampak karekter masing2, time tu baru ada idea nak bagi nama sekor2. Aku sedang mempertimbangkan untuk bagi nama2 blogger. Mungkin yang paling meher akan ku berik nama.... Audio!



.






.

Salah seekor 'Fantastic Three' sedang menerima 'rawatan' dari member aku..




........................................



Penutup


Itulah 'anak-anak angkat' kitorang. Kucing2 ni memang takde spesis mahal2, semua jenis local, kecuali Mak Dara (Himalayan). Kitorang tak pernah beli pun walau sekor, semuanya sama ada terjumpa yang sakit dan tak bertuan, ataupun orang lain kasi sebab rasa dah tak larat nak jaga.Kalau nak dikira semua jumlah kucing2 yang pernah menghuni rumah kitorang dari dulu sampai skarang, rasa2nya dah lebih dari 50 ekor. Tapi kebanyakannya ada yang mati, ilang atau diserahkan pada orang lain. Ini belum termasuk lagi yang menumpang secara 'part-time', yang skali skala menumpang makan dan menumpang dating. Kebanyakannya kucing2 jiran atau kucing2 liar lah.
Kucing2 ni, kalau diberikan kasih sayang, boleh menjadi sumber ketenangan dan kedamaian kepada tuannya (jangan dijadikan sumber pendapatan pulak..). Berikan kasih sayang, dan mereka akan menghargainya...










16 comments:

  1. patutlah anak pusak rumah sebelah kedak tiger.. mesti si tiger ya bapaknya.. siap mun ku nemu tiger klk harus ku pesit-pesit telinga ahahaha..

    ReplyDelete
  2. siklah mek tauk rami padu penghuni rumah ya... mek kenal tiger jak yang selalu mek pangkuk, camni ngan kelik kitak tek

    ReplyDelete
  3. Ahah. Glem na nama anak angkat kitak eh. Yer. Su iJamm dah nak jadi kedak Ejelina Joli ngan Bred Pit, berangkut anak angkat banyak-banyak.

    ReplyDelete
  4. yerrrr....rami na juak anak2 angkat ktk ya...patut mek meransak ala2 nak tercekik..duhal nama kmk d sebut..hhehhee

    ReplyDelete
  5. Yoohh... Nang byklah pusak kau tuk... Dolok sik juak byk ney ku nangga... Mok hormon ikan kelik ko berik sekali ngn pusak tuk nak??? haha..

    ReplyDelete
  6. mena la ya..lebih krg jak..walaupun aku gengsta ttpi aku kiut..heheh..tp kerol antasha dgn si titil bkn lah makhluk penyupan..

    usaha murni inang manok terbiar tok amatla dipuji..eh manok indah..

    ReplyDelete
  7. inggan na juak mek ngan komen sik ekSEN ya eh....merik lah can ngan mek atil kenak puji owh..

    ReplyDelete
  8. kongang juak nyawa tak mera pusak rami kedak ya owhh..pusak gerek abang mek nak mala brambeh di rumah gik kamek sik kongang mok mera...dek dek nak banyakkkkk kedak yaa..p pusak tok nang best k berguro! :)

    ReplyDelete
  9. dukunlintah>
    mok berondeng ngan tuannya dolok, sebelum nyesal di kmudian hari..

    razak>
    tiger nang glamer lamak.
    kelik alhamdulillah sehat macam dak pusak2 ya juak..

    titil>
    ya lah koh.. sebelum gago berangkut anak dikmpun klk, beranak angkat lok time tuk.

    ms tikots>
    boleh, boleh. datang rmh.

    khairul antasha>
    nama ktk nang slalu disebut di kalangan dak blogger bah..

    amirfx>
    bkn hormon ikan kelik. ikan kelik ya ku berik ngan dak pusak.

    heinsen>
    sssyyyyyy...nang bena duak nya bukan penyupan koh.., pakei ku eksen ajak madah camya. mun sik, abis kita kenak amok.

    khairul antasha lagiikkk..>
    tokrang tok kedak pusakku juak. sikpat betemu, alu nak bekarat.

    white tulip>
    stakat tok nang gik kongang. best bah, pakei merilekkan minda setelah bekerja seharian.

    ReplyDelete
  10. :) ku gik berkabong tok.. harap maklom.. :)

    ReplyDelete
  11. eeeeeeeee... nang banyak... kmk ada lah dlm 5ekok jak... 4ekok hamster masuk yg bok lahir sekok 3dah d mkn mak nya... 2ekok BIBIT plan nk meli LIONHEAD BIBIT gk... bbrapa ekok burung merpati... belasan ekok juak dah mati lemas time banjir ria... hmmmmm... nunggu lesen nk mera SINGA gk...

    ReplyDelete
  12. khairul onggon>
    boh lamak gilak brkabong.

    embun malam>
    daripada ktk mera lionhead, bagus ktk mera fishhead. nyaman ada jak dimakan.

    ReplyDelete
  13. apa tekkkkk?? Blacky kedak kamek? hahaha dah la mintak pangkuk.. adoi laaa.. kelak kmk dtg, mintak pangkuk ktk boleh? yah, jaga ktk.. *pusak ktk comel2! sik kedak ktk.

    ReplyDelete
  14. yah..mesra alam su ijamm kita tuk..bulu mimie ya nang kacak...suka ku..

    ReplyDelete
  15. felicia>
    dah besa2 masih nak mintak pangkuk juak??

    rudy>
    apa tunggu agik, snap terus pakei ngkah lam flicker..

    ReplyDelete

kOMEN JE..